Een 19-jarige man uit Almere is aangehouden op verdenking van het verzenden van verdovende middelen via de post naar het buitenland.
De arrestatie vond plaats op dinsdag 20 januari 2026 en maakt deel uit van een strafrechtelijk onderzoek van het zogeheten Hit and Run Postteam (HARP).
De zaak kwam aan het licht nadat de douane half december een opvallend pakket onderschepte in een postsorteercentrum in Den Haag. In een gezelschapsspel bleek een verborgen inhoud te zitten: een hoeveelheid MDMA en LSD-zegels. Na de vondst werd onder leiding van het Openbaar Ministerie een onderzoek gestart, waarbij de herkomst van het pakket werd nagetrokken. Daaruit kwam naar voren dat het pakket enkele dagen eerder was verzonden bij een postpunt in Diemen.
Het onderzoek leverde meer op. Rechercheurs ontdekten dat de verdachte kort daarvoor nog een tweede zending had verstuurd, ditmaal vanuit Hilversum. Ook in dat pakket was een bordspel gebruikt als dekmantel. Inwendig bleken twee zakken te zijn verstopt met daarin ruim twee kilo 2-CMC, een synthetische drug die valt onder de zogenoemde designerdrugs.
Sinds de aanpassing van de Opiumwet in de zomer van 2025 zijn stoffen als 2-CMC, evenals vergelijkbare designerdrugs, in één keer strafbaar gesteld. Niet alleen bezit en handel, maar ook productie en (inter)nationale verzending vallen sindsdien onder het strafrecht.
De verdachte is inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die heeft besloten dat hij veertien dagen langer vast blijft zitten. Het onderzoek naar mogelijke andere betrokkenen of aanvullende zendingen loopt nog.
Het HARP, waarin politie, douane en het Openbaar Ministerie samenwerken, richt zich specifiek op het opsporen van drugscriminaliteit via de post. Met deze aanpak proberen de autoriteiten de internationale verzending van drugs structureel te verstoren en georganiseerde criminaliteit harder aan te pakken.

