Bol.com maakt 750.000 euro over aan oplichters na e-mail vol spelfouten

Bol.com blijkt na een e-mail vol spelfouten ruim 750.000 euro te hebben overgeboekt naar oplichters.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een uitspraak van een rechter. Het bedrijf kreeg in november 2019 een e-mail vol spelfouten die zogenaamd afkomstig was van Brabantia. In gebrekkig Nederlands vroegen de oplichters het geld op een nieuw Spaans rekeningnummer te storten.

‘Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken’, schreven de oplichters.

De e-mail leek afkomstig te zijn van Brabantia omdat de oplichters in 2019 een e-mailadres van een medewerkster van het bedrijf wisten te hacken. Vervolgens kregen ze toegang tot haar mailbox en stuurden het mailtje naar bol.com. Er werd na het verzoek in totaal 751.493,09 euro overgeboekt.

Volgens de webwinkel hadden hun werknemers voldoende reden om aan te nemen dat de e-mail authentiek was. Zo leken het adres, de lay-out en handtekeningen van de directe betrouwbaar. De rechter is het daar niet mee eens en oordeelt dat het verzoek tot het wijzigen van de bankrekening tot gezonde argwaan had moeten leiden. Brabantia is blij met de uitspraak maar bol.com zegt zich nog te beraden op een eventueel hoger beroep.