© Crime-Nieuws.nl

Jaren cel geëist tegen Almeerse ‘Kelly Smit’ voor oplichten ouderen met bankhelpdeskfraude

Lelystad, Nederland – Een geraffineerde fraudezaak heeft tot een jarenlange eis geleid. Een 33-jarige vrouw uit Almere, die zich voordeed als medewerker van de Rabobank, is door de rechtbank in Lelystad beschuldigd van grootschalige oplichting, diefstal en heling.

De verdachte, die zich uitgaf voor ‘Kelly Smit’ van de fraudehelpdesk, probeerde op slinkse wijze senioren te misleiden door hen te overtuigen dat hun bankgegevens in gevaar waren.

Gerichte Aanval op Senioren

De fraude kwam aan het licht toen een reeks oudere vrouwen uit verschillende delen van Nederland slachtoffer werd van deze doortrapte vorm van oplichting. De verdachte informeerde de slachtoffers over fictieve verdachte transacties naar buitenlandse rekeningen, waarna ze hen aanspoorde om hun pinpassen en waardevolle voorwerpen “voor veiligheid” aan een handlanger over te dragen. Deze beloften van veiligheid bleken vals; de slachtoffers verloren niet alleen hun eigendommen maar ook hun vertrouwen in het systeem.

Doorslaggevend Rechercheonderzoek

Het succesvolle onderzoek dat tot de arrestatie van de verdachte leidde, begon na meerdere aangiften van gedupeerden. Rechercheurs slaagden erin de verdachte op heterdaad te betrappen terwijl ze bezig was met een nieuw slachtoffer te benaderen. Het onderzoek onthulde dat zij deel uitmaakte van een grotere criminele organisatie, waarmee ze langdurig en gestructureerd samenwerkte om haar frauduleuze plannen ten uitvoer te brengen.

Eistraf en Schadevergoeding

Het Openbaar Ministerie heeft, gezien de ernst van de misdrijven en de impact op de slachtoffers, een gevangenisstraf van drie jaar geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk. Daarnaast wordt de verdachte mogelijk verplicht om een substantieel bedrag van ruim 105 duizend euro aan geleden schade aan de slachtoffers en de betrokken bank te vergoeden.

Deze zaak benadrukt het belang van waakzaamheid en het kritisch benaderen van ongevraagde telefonische contacten, vooral bij oudere mensen die kwetsbaarder kunnen zijn voor dit soort oplichtingstechnieken. De rechtbank zal op een later tijdstip uitspraak doen, waarmee een definitief hoofdstuk wordt geschreven in deze onthutsende zaak van misleiding en vertrouwensbreuk.