De rechtbank Noord-Holland heeft gevangenisstraffen opgelegd aan mannen betrokken bij een woningoverval in Haarlem in oktober 2022.
Twee van hen kregen respectievelijk 3 jaar onvoorwaardelijk en 4 jaar (waarvan 1 jaar voorwaardelijk). De derde verdachte, de chauffeur, is vrijgesproken. Een vierde verdachte was eerder via het jeugdstrafrecht veroordeeld.
De overvallers, gewapend en gemaskerd, betraden per ongeluk het verkeerde huis waar bouwvakkers aan het werk waren. Ze bedreigden de bouwvakkers en beroofden hen van telefoons. Ondertussen ging een van hen naar de beoogde woning, bedreigde de bewoners met een alarmpistool, loste per ongeluk een schot en beroofde het slachtoffer. De overval werd gecoördineerd vanuit de auto.
De rechtbank oordeelde dat de feiten zeer ernstig waren en veroordeelde de daders tot gevangenisstraffen, rekening houdend met de impact op de slachtoffers. De minderjarige mededader was eerder veroordeeld via het jeugdstrafrecht.
De hoofddader kreeg 4 jaar gevangenisstraf (1 jaar voorwaardelijk), en de telefonische coördinator kreeg 3 jaar onvoorwaardelijk. De chauffeur werd vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs voor zijn betrokkenheid bij de overval.

