In Duitsland is een 47-jarige man van Georgische afkomst veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor een aanval die door de rechtbank werd omschreven als een “openbare executie”.
De man stak zijn vrouw vorig jaar in een volle tram in het Thüringse Gera in brand, nadat hij haar had overgoten met benzine.
Het slachtoffer, dat onderweg was naar haar werk, overleefde de aanval maar liep zware brandwonden op en kampt sindsdien met blijvende angstklachten en nachtmerries.
Uit het onderzoek bleek dat de dader vlak voor het misdrijf benzine had gekocht bij een tankstation en deze in een plastic fles had meegenomen de tram in. Daar wachtte hij zijn vrouw op, goot de vloeistof over haar heen en stak haar aan terwijl medereizigers in paniek wegvluchtten. De rechter benadrukte dat de aanval doelbewust was voorbereid en dat de dader geen enkel respect voor het leven van zijn vrouw of de veiligheid van omstanders had.
Na de brandstichting wist de man te vluchten en probeerde hij zichzelf van het leven te beroven, maar die poging mislukte. Een dag later meldde hij zich alsnog bij de politie. Tijdens de rechtszaak verklaarde hij spijt te hebben en omschreef hij zichzelf als wanhopig omdat zijn vrouw het huwelijk wilde beëindigen. De rechtbank ging niet mee in die verklaring. Volgens de rechter kon de dader simpelweg niet verdragen dat zijn vrouw een zelfstandig leven wilde opbouwen zonder hem en besloot hij haar met extreem geweld te straffen.
Naast de levenslange gevangenisstraf moet de man 75.000 euro schadevergoeding betalen aan zijn vrouw. Zij heeft, ondanks haar overleving, blijvend letsel en ernstige traumaklachten overgehouden aan de aanval. De dader kan nog in beroep gaan tegen het vonnis, maar volgens de rechtbank is de zaak zó ernstig en zó doelgericht uitgevoerd dat de zwaarste straf volledig gerechtvaardigd is.

