Een 20-jarige man uit Tiel is door de rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 maanden, waarvan 7 maanden voorwaardelijk. Hij kreeg daarbij een proeftijd van drie jaar opgelegd.
De man heeft volgens de rechtbank crimineel verkregen cryptovaluta witgewassen door deze om te zetten in andere digitale munteenheden.
De zaak kwam aan het rollen nadat de verdachte zelf aangifte deed van afpersing, bedreiging en een poging tot ontvoering van zijn oom. Tijdens het daaropvolgende politieonderzoek stuitten rechercheurs op aanwijzingen van een mogelijke digitale oplichting, waarbij ruim 940.000 dollar aan cryptogeld zou zijn buitgemaakt. Volgens verklaringen van de afpersers zou de jongeman uit Tiel daar een actieve rol in hebben gespeeld.
Het gestolen bedrag zou zijn verkregen via ‘Pink Drainer’, een illegale phishingdienst die slachtoffers via vervalste websites misleidde. De verdachte had toegang tot de wallet waarop de gestolen cryptovaluta werden gestort, minus een ‘commissie’ van 20 procent voor Pink Drainer. Vervolgens werden de digitale munten omgezet in de privacygerichte cryptomunt Monero, die moeilijk traceerbaar is.
Hoewel de verdachte volhoudt niets met de zaak te maken te hebben, vond de politie overtuigend bewijs. Op zijn telefoon werd de herstelzin (recovery phrase) aangetroffen waarmee toegang tot de betreffende wallet mogelijk was. Daarnaast konden de digitale sporen via blockchainanalyse worden gekoppeld aan zijn handelingen.
Van het gestolen bedrag kon slechts een klein deel, ongeveer 88.000 euro, worden teruggevonden en in beslag genomen. De rest bleek al te zijn weggesluisd. De man krijgt het overgebleven bedrag niet terug.
Bij het opleggen van de straf hield de rechtbank rekening met de jonge leeftijd van de verdachte en het feit dat hij en zijn familie te maken hebben gehad met bedreigingen. Ook moesten zij tijdelijk hun woning verlaten op bevel van de burgemeester. De rechtbank hoopt dat het voorwaardelijke deel van de straf een afschrikwekkend effect heeft en herhaling voorkomt.

