Medewerker klantenservice gepakt voor oplichting twintig hoogbejaarden

Het Openbaar Ministerie verdenkt een 21-jarige Amsterdammer ervan betrokken te zijn bij de oplichting van meer dan twintig hoogbejaarde personen, waarbij geld en sieraden buit zouden zijn gemaakt. De man zou de persoonsgegevens van de slachtoffers hebben verkregen via zijn werk bij de klantenservice van een bedrijf.

De politie vermoedt dat de verdachte de persoonlijke informatie heeft gedeeld met anderen, mogelijk tegen betaling. In samenwerking met deze personen zou hij vervolgens strafbare feiten hebben gepleegd, zoals oplichting en diefstal uit woningen. Slachtoffers werden gebeld en thuis bezocht door personen die zich voordeden als politiemedewerkers of medewerkers van een telecombedrijf.

Cybercriminelen kopen vaak lijsten met niet-openbare persoonsgegevens op het dark web en gebruiken deze voor oplichting, meestal door middel van phishing. Deze zaak markeert de eerste keer in Amsterdam dat een klantenservicemedewerker vermoedelijk opzettelijk persoonlijke gegevens uit het klantenbestand van zijn werkgever heeft gebruikt voor criminele doeleinden. Het lijkt erop dat de gegevens zijn gebruikt om slachtoffers uit het hele land te selecteren, hun vertrouwen te winnen en vervolgens geld en goederen van hen weg te nemen. Het bedrijf heeft aangifte tegen de man gedaan wegens computervredebreuk.

Op 22 april werd de verdachte door de politie aangehouden en werden hem volledige beperkingen opgelegd, die recent zijn opgeheven. Bij de aanhouding zijn telefoons van de verdachte in beslag genomen en onderzocht. De politie trof daarop onder meer foto’s aan met persoonsgegevens van hoogbejaarde klanten van het bedrijf en een groepschat waaruit blijkt dat de deelnemers zich schuldig maken aan strafbare feiten. De voorlopige hechtenis van de verdachte is door de raadkamer van de rechtbank in Amsterdam met negentig dagen verlengd. De politie zet het onderzoek voort.