De Spaanse autoriteiten hebben een internationale criminele organisatie ontmanteld die jarenlang op grote schaal wiet naar Ierland smokkelde.
In totaal zijn 14 verdachten opgepakt, van wie dertien in Spanje en één in Ierland.
De operatie werd uitgevoerd in samenwerking met de Ierse politie Garda Síochána en de Britse National Crime Agency (NCA).
De invallen vonden plaats in Madrid, Málaga en Sevilla, waar bij twaalf huiszoekingen onder meer 630 wietplanten, een vuurwapen, drie gaspistolen, dure horloges, luxeauto’s en bijna 100.000 euro aan contant geld in beslag zijn genomen. Ook werden bezittingen en bankrekeningen met een totale waarde van ruim twee miljoen euro bevroren.
Het onderzoek naar het netwerk begon begin 2025, nadat de politie informatie ontving over een smokkelroute tussen Spanje en Ierland. De bende, bestaande uit Britten, Ieren en Spanjaarden, gebruikte transportbedrijven als dekmantel. Wiettoppen werden verstopt in pallets met diervoeder die vanuit Spanje naar de Britse eilanden werden vervoerd.
De groep was volgens de politie al sinds 2019 actief en zou maandelijks transporten hebben uitgevoerd. In totaal zou het netwerk in zes jaar tijd meer dan drie ton wiet hebben gesmokkeld. Tijdens het onderzoek zijn al meerdere partijen onderschept, wat leidde tot de inbeslagname van zo’n 300 kilo wiet in zowel Spanje als Ierland.
Behalve drugs en contanten troffen de speurders ook 2.930 Britse ponden en 1.922 Amerikaanse dollars aan. In totaal werden elf voertuigen, zes luxe horloges en een reeks elektronische apparaten in beslag genomen. Alles wijst erop dat de criminele winsten structureel zijn geïnvesteerd in goederen en bezittingen om witwassen te faciliteren.
De Spaanse politie spreekt van een zware klap voor de georganiseerde drugshandel tussen Zuid-Europa en de Britse eilanden. Het onderzoek wordt voortgezet en meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

