Vlogger en fitnesser Mo Bicep heeft zeker 98.000 nepvolgers en 27.000 neplikes gekocht en moet hiermee van het ACM stoppen vanwege misleiding
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na onderzoek vastgesteld dat Bicep Papa tegen betaling neplikes en nepvolgers heeft gebruikt om zijn producten, zoals voedingssupplementen, te promoten op Instagram. Volgens het ACM heeft Mohamed Lemhadi, zoals Mo Bicep officieel heet, over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht. Deze volgers en likes zijn nep, omdat ze niet van echte consumenten afkomstig zijn. Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden, aldus een woordvoerder.
De ACM legt een last onder dwangsom op om het bedrijf te dwingen met deze praktijken te stoppen en gestopt te houden. Het bedrag kan oplopen tot 100.000 euro. Mo Bicep heeft zelf nog niet gereageerd op het nieuws rond de nepvolgers, neplikes en online misleiding.
De ACM heeft de afgelopen periode bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en vervolgens gemaand met hun praktijken te stoppen. Sommige bedrijven zijn al gestopt met hun praktijken, naar andere lopen nog onderzoeken Hierbij heeft de ACM ook klantbestanden gevorderd. Op basis van die klantbestanden gaat de ACM bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen gebruiken aanpakken.