Verantwoordelijkheid voor opgevoerde e-bikes: een dringend appèl van de politie

Myria van Lith, portefeuillehouder verkeer bij de politie, heeft een dringende oproep gedaan aan jongeren, ouders, fabrikanten, leveranciers en de wetgever om gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen in het voorkomen van overlast en ongelukken door opgevoerde e-bikes.

Volgens Van Lith kan verkeersveiligheid alleen worden verbeterd door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen.

Toename van ongelukken met e-bikes

Van Lith benadrukt dat de politie een stijging ziet in verkeersongelukken met e-bikes, die aanvankelijk vooral oudere verkeersdeelnemers betroffen. Tegenwoordig zijn ernstige incidenten met fatbikes, populair onder jongeren, steeds vaker een probleem. Bij verkeerscontroles blijkt regelmatig dat deze vervoermiddelen zijn opgevoerd, wat bijdraagt aan de toename van ongevallen.

Overheidscampagne tegen opvoeren

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert vandaag een campagne gericht op het opvoeren van e-bikes. Via radiospotjes, sociale media en posters worden jongeren en ouders bewust gemaakt van de risico’s van het overtreden van de regels. Van Lith steunt deze campagne en wijst op het belang van verkeerscontroles door de politie. E-bikes moeten voldoen aan regels zoals een trapondersteuning die stopt bij 25 km/u en een motorvermogen van maximaal 250 Watt. Overtredingen leiden tot boetes en in beslagname van de e-bike bij herhaalde overtredingen.

Pleidooi voor minimumleeftijd en helmplicht

Van Lith pleit voor de invoering van duidelijke wet- en regelgeving, zoals een minimumleeftijd en een helmplicht voor fatbikes, vergelijkbaar met brommers en snorfietsen. Begin dit jaar zijn politie-eenheden uitgerust met rollentestbanken om e-bikes te controleren, maar handhaving alleen is volgens Van Lith niet voldoende. Verkeersveiligheid moet een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn van wegbeheerders, gemeentes en het ministerie.

Groepsdruk en veiligheid

Van Lith wijst op de rol van ouders en weggebruikers in het voorkomen van opvoeren van e-bikes. Vooral fatbikes zijn populair op scholen als statussymbool, wat leidt tot groepsdruk om snelheid te verhogen met opvoersetjes of apps. Dit vergroot het risico op ernstige ongelukken, vooral als jongeren geen helm dragen of met meerdere personen op de fiets zitten. Overlast door opgevoerde e-bikes maakt het ook moeilijker voor andere weggebruikers om veilig te navigeren.

Oproep aan fabrikanten en leveranciers

Tot slot doet Van Lith een beroep op fabrikanten en leveranciers om e-bikes te produceren die voldoen aan de wet- en regelgeving en niet eenvoudig op te voeren zijn. Alleen door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen kan de verkeersveiligheid worden vergroot en kunnen ongelukken door opgevoerde e-bikes worden voorkomen.