Dankzij het alerte optreden van een 71-jarige inwoonster van Oegstgeest heeft de politie zaterdagmiddag drie verdachten aangehouden voor oplichting.
De vrouw werd gebeld door een zogenaamde bankmedewerker die haar bankpas zou komen ophalen, maar in plaats van hierop in te gaan, waarschuwde ze direct de politie.
Politie grijpt in bij poging tot oplichting
Rond 15.00 uur kreeg de vrouw een telefoontje van een ‘bankmedewerker’ die beweerde dat haar bankpas later die middag zou worden opgehaald. In plaats van te wachten, belde ze onmiddellijk de politie. Agenten hielden de woning op het afgesproken tijdstip in de gaten en konden toeslaan zodra de oplichter de envelop met bankpassen kwam ophalen.
De politie hield niet alleen de man die de pas kwam ophalen aan, maar ook twee anderen die in de auto zaten waarmee hij was gekomen. Het gaat om twee mannen uit Den Haag van 17 en 21 jaar en een 20-jarige man uit Leeuwarden. Alle drie worden verdacht van bankhelpdeskfraude.
Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij deze vorm van oplichting doen criminelen zich telefonisch voor als bankmedewerkers. Ze overtuigen slachtoffers ervan dat hun bankpas, pincode of inloggegevens ‘veiliggesteld’ moeten worden. In veel gevallen komt er een nep-medewerker de pas thuis ophalen, waarna er direct geld wordt opgenomen. Andere fraudeurs vragen slachtoffers om software te installeren, waardoor ze op afstand toegang krijgen tot de bankgegevens en grote bedragen kunnen overboeken.
Hoe voorkom je bankfraude?
• Een echte bank zal nooit vragen om een bankpas af te geven of een pincode door te geven.
• Banken vragen nooit om geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’.
• Een bank zal je nooit onder druk zetten om snel te handelen.
• Word je teruggebeld door een zogenaamde collega of leidinggevende? Wees alert, dit is vaak onderdeel van de oplichting.
Door de snelle actie van de inwoonster van Oegstgeest kon een nieuwe poging tot bankhelpdeskfraude worden verijdeld en drie verdachten worden opgepakt.