Walibi heeft aangifte gedaan van afpersing door een man die een datalek had gemeld bij het pretpark. Hij vroeg daar kaartjes voor.
Op de website van Walibi bleek een fout te zitten waardoor je kunt zien hoeveel kaartjes het pretpark dagelijks online verkoopt, zoals entreebewijzen en tickets waarmee je niet in de rij hoeft te staan.
De fout werd ontdekt door ontwikkelaar Jan van Kampen. In soortgelijke zaken is het vrij normaal dat er betaald wordt of een beloning is voor een datalek. Veel grote bedrijven hebben zelfs specifieke bedragen die je kunt krijgen als je een fout in de software en/of website ontdekt.
Van Kampen vroeg ludiek om kaartjes maar Walibi is daar niet van gediend. Er is vandaag aangifte gedaan van afpersing. Een beetje erg drastisch van het pretpark om dit als afpersing te zien. Justitie zal hier dan mogelijk over moeten gaan beslissen.
Dit slaat alles. Directrice @maschavantill van @WalibiHolland mailt me zelf dat ze niet ingaan op m’n mail, terwijl eerder dit jaar een collega van haar kaartjes en zelfs geld aanbood voor een soortgelijke situatie 🤷♂️ Hij wilde graag met me in gesprek, op locatie.
— Jan van Kampen (@Janvankampen) 14 oktober 2019