© Pexels / Pixabay

Zoon van Noorse kroonprinses opnieuw opgepakt, strafzaak 38 aanklachten binnenkort van start

De Noorse politie heeft Marius Borg Høiby, de zoon van kroonprinses Mette-Marit, aangehouden op verdenking van mishandeling, bedreiging met een mes en het overtreden van een contactverbod.

Volgens justitie zouden de strafbare feiten in het afgelopen weekend hebben plaatsgevonden.

Noorse media schrijven dat de nieuwe verdenkingen verband houden met zijn ex-partner, al heeft de politie daarover geen nadere details bekendgemaakt.

Ondanks een eerder opgelegd contactverbod zouden Høiby en de vrouw elkaar de afgelopen periode meerdere keren hebben ontmoet. De advocaat van de vrouw liet eerder weten dat zij het contactverbod wil laten opheffen, maar de politie houdt vast aan de maatregel om haar te beschermen.

De zaak staat niet op zichzelf. Twee jaar geleden gaf Høiby toe dat hij onder invloed van alcohol en cocaïne zijn toenmalige vriendin had mishandeld en haar woning in de Oslo-wijk Frogner had vernield. Die bekentenis leidde destijds tot brede maatschappelijke en politieke aandacht in Noorwegen.

Het Openbaar Ministerie heeft de rechtbank verzocht Høiby vier weken in voorlopige hechtenis te plaatsen. Volgens de politie bestaat er een aanzienlijk risico op herhaling van geweld. Een rechtbank in Oslo beslist later vandaag of de 29-jarige verdachte vast blijft zitten.

De aanhouding komt op een opvallend moment. Een dag na zijn arrestatie start een omvangrijke strafzaak tegen Høiby, waarin hij wordt geconfronteerd met in totaal 38 aanklachten, waaronder verkrachting, mishandeling en bedreiging. De zaak werpt opnieuw een schaduw over het Noorse koningshuis, waarvan hij deel uitmaakt als stiefzoon van kroonprins Haakon.

Volg CrimeNieuws op:

WhatsApp Instagram Snapchat X