‘Echte stalker’ uit Baby Reindeer klaagt Netflix aan en eist 156 miljoen euro

Fiona Harvey, die beweert de inspiratie te zijn voor het stalkerpersonage in de populaire Netflix-serie Baby Reindeer, heeft de streamingdienst aangeklaagd.

Harvey eist een schadevergoeding van ruim 156 miljoen euro en beschuldigt Netflix van het verspreiden van “grove leugens” over haar persoon.

Beschuldigingen van Smaad en Schending van Privacy

Harvey stelt dat de serie onwaarheden verspreidt door te beweren dat zij tweemaal veroordeeld is voor stalking, iets wat zij nadrukkelijk ontkent. In de serie wordt het verhaal verteld van de komiek en barman Richard Gadd, die gestalkt wordt door een vrouw van middelbare leeftijd genaamd Martha Scott.

Bij de eerste aflevering van Baby Reindeer wordt expliciet vermeld: “Dit is een waargebeurd verhaal”. Richard Gadd, die zichzelf speelt in een gefictionaliseerde versie, heeft in interviews aangegeven dat de gebeurtenissen in de serie – grotendeels – op waarheid gebaseerd zijn.

De Aanklacht: ‘De Grootste Leugen in de Televisiegeschiedenis’

In de rechtszaak, die is ingediend bij een rechtbank in Californië, beschrijft Harvey de beweringen in de serie als “de grootste leugen in de televisiegeschiedenis”. Ze beweert dat de beklaagden bewust deze onwaarheden hebben verspreid omdat “het een beter verhaal was dan de waarheid” en daarmee meer inkomsten konden genereren.

De aanklacht omvat beschuldigingen van smaad, het opzettelijk veroorzaken van emotioneel leed, en het schenden van Harvey’s recht op privacy. In de juridische documenten staat: “Als gevolg van de leugens en het volkomen roekeloze wangedrag van de beklaagden is Harvey’s leven verwoest.”

Reacties en Verwachtingen

Netflix heeft nog niet publiekelijk gereageerd op de aanklacht. Het is onduidelijk hoe de rechtszaak zich verder zal ontwikkelen, maar het conflict werpt een schaduw over de populaire serie en roept vragen op over de verantwoordelijkheden van streamingdiensten bij het vertellen van ‘waargebeurde’ verhalen.

De juridische strijd benadrukt de complexe balans tussen creatieve vrijheid en feitelijke nauwkeurigheid in de entertainmentindustrie, en kan mogelijk invloed hebben op toekomstige producties gebaseerd op persoonlijke verhalen.