Bij de politie in Almere zijn vijf medewerkers schuldig bevonden aan plichtsverzuim na meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Zij hebben disciplinaire maatregelen opgelegd gekregen, variërend van een officiële berisping tot voorwaardelijk ontslag.
Drie andere politiemensen zijn overgeplaatst naar een ander team binnen de eenheid Midden-Nederland.
De afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) startte in december een disciplinair onderzoek naar aanleiding van meerdere ernstige meldingen. In totaal werden negen politiemedewerkers onderzocht. Bij vijf van hen werd vastgesteld dat zij zich schuldig hadden gemaakt aan ongepast en grensoverschrijdend gedrag, zowel richting collega’s als richting burgers.
In de overige gevallen werd geen plichtsverzuim vastgesteld, waardoor er geen disciplinaire straf volgde. Toch waren de bevindingen voor de politie aanleiding om zowel individueel als op teamniveau aanvullende interventies in te zetten.
Volgens politiechef Yvonne Hondema dragen het onderzoek en de getroffen maatregelen bij aan een veiliger werkklimaat. “Een sociaal veilig team is essentieel voor goed politiewerk,” aldus Hondema.

